Revista - 25 lideri Interviu [ 2012-05-04 ]

Felix Lucutar

  • Profil: Felix Lucutar
  • Varsta: 40
  • Functia: Project Manager & Managing Panel
  • Compania: Agriculture Capital & Engineering
  • Domeniul de activitate: Consultanta, proiectare, management de proiect pentru investitii agroindustriale
  • Anul Absolvirii MBA Romano-Canadian: 2000

 

  1. Care au fost cele mai mari realizari profesionale din 2008? Cum ati ajuns la ele?

In anul 2008  am devenit:

  • promotorul si consultantul celei mai mari investitii in procesarea ecologica a lemnului si construirea de case ECO cu amprenta redusa de CO2, primele 4 comunitati CO2 neutre urmand a se construi in Marea Britanie utilizand case romanesti.
  • promotorul celei mai mari exploatatii agricole ecologice din Romania ( peste 5000 de ha) si a primului complex de   ferme ecologice de vaci lapte. ( 750 de vaci in lactatie).
  • consultant pentru realizarea celui mai mare terminal de cereale din portul Constanta.
  • Promotor al investitiilor in producerea de energie regenerabila utilizand deseuri din activitatea agroindustriala ( 3 proiecte in curs de implementare)
  • Actionar al unei moderne fabrici de procesare carne cu o capacitate de 20 to/zi , finalizata in prezent in proportie de 90%. Start prognozat: martie 2010. Finantare: surse proprii, credit bancar si un grant de circa 1,5 milioane Euro.

Reteta succesului nostru este una relativ simpla si cuprinde 3 ingrediente de baza:

  • Evaluam corect fiecare client si fiecare solicitare pentru a vedea cat din expertiza noastra acopera nevoile proiectului de investitii.
  • Preferam sa acoperim integral toate etapele proiectului de investitie , pana la finalizarea acestuia, chiar daca trebuie sa externalizam unele dintre servicii.
  • Gandim proiectul investitional din punct de vedere tehnic si financiar ca si cum ar fi proiectul in care am investi noi.

Condimentul  secret este acela ca ne place ceea ce facem si dezvoltam cu clientii nostri o relatie foarte deschisa si prietenoasa. In perioada derularii investitiei ne integram ca un departament externalizat al clientului si lucram ca atare.

  1. Care a fost cifra de afaceri a companiei in care activati in 2008? 

Din structurari financiare si activitati de inginerie  pentru agribusiness am realizat in anul 2008 o cifra de afaceri de circa 1 milion de Euro. In anul 2009, in ciuda contractarii pietii ca urmare a diminuarii  programelor de investitii in urma efectelor crizei financiare am reusit sa realizam o mica crestere ( circa 10%)  , insa  ne-am imbunatatit profitabilitatea operationala cu peste 50%, reducand departamentele perdante, externalizand activitati si negociind mai strans cu furnizorii de servicii complementare.

  1. Cat de afectat este business-ul de criza? In cat timp isi va reveni? Cum veti proceda?

Criza ne-a afectat numai planul de crestere, insa ne-a si ajutat in luarea unor masuri de reorganizare. Astfel planul nostru pentru 2009 era o crestere atat a  cifrei de afaceri cat si a profitului net cu 50%. Criza ne-a ajutat sa intelegem ca desi nu este posibila o crestere a cifrei de afaceri , am putea sa speculam pe reducerea costurilor, tinta a noastra pentru 2010, cand consideram noi, business-ul va avea suficienta masa critica ca sa realizam economii de scara. Astfel  cel putin din punct de vedere al profitabilitatii, am reusit printr-o abordare noua sa realizam economii de scara , chiar la o dimensiune mai mica a afacerii.

De fapt criza ne-a ajutat sa intelegem ca suntem risipitori intr-un climat in care toate companiile au avut acest comportament. Sa nu credeti ca am efectuat “ celebra restructurare romaneasca” cand se reduc telefoanele mobile, femeile de serviciu si costurile papatariei. Nu am implementat pana in prezent nici o astfel de masura si per global nu am concediat nici un om.  Este drept ca am renuntat la unele activitati cum ar fi brokerajul de credite sau proiectele de infrastructura ( impreuna cu resursele umane eferente daca conversia  nu a fost posibila)  , insa am crescut pe activitatea noastra de baza relationata clientilor din agribusiness. Intotdeauna am preferat o structura simpla , cu putini oameni , dar foarte buni si multe activitati externalizate. Din cei 14 oameni pe care ii avem, 4 sunt absolventi MBA.

  1. Ce stil de conducere adoptati? Cum se raporteaza subalternii la dvs in calitate de sef?

Se pare ca aici o sa primesc o nota mica. Cred ca am evoluat in cariera mea intre 2 extreme si nu am gasit inca un echilibru corect. Am in spate o activitate manageriala in unitati mari  de circa 10 ani , din care 7 ani ca director general. In vremea aceea imi placea sa deleg absolut toate functiunile , mi se parea firesc si eram multumit de rezultate. Trecerea de la operatiuni la «  advising » a fost relativ dificila pentru mine si am inceput sa fiu nemultumit de rezultatele delegarii, asa ca am inceput sa nu mai deleg si am sfarsit prin a nu delega nimic. Rezultatul a fost mult stres acumulat si prea putin timp pentru cresterea business-ului, timpul  fiind ocupat cu «  munca ». Inca caut o solutie. Sunt un manager destul de autoritar si imi place sa cred ca oamenii companiei pe care o conduc ma apreciaza pentru ca utilizez «  ocaua lui Cuza » egal si  in relatiile cu toti. Nu cer de la ceilalti lucruri pe care nu le cred realizabile, vin primul in companie si plec ultimul , considerand ca puterea exemplului este importanta.

 

  1. Care sunt cele mai dificile decizii pe care le-ati luat in contextul crizei?

Nu am fost pus in situatia de a lua decizii mai dificile in perioada de criza decat deciziile de management curente , intrucat clientii nostri din agribussines au fost  atinsi mai putin. In prezent  sunt pus in situatia unei decizii dificile si anume cum sa depasim blocajul financiar. Creantele au crescut cu 300% in ultimul semestru si cresc in continuare, in situatia in care toate companiile sunt in aceeasi stuatie. Sunt decizii grele: te desparti de unii clienti, intri in litigii cu altii. Lucram la procesul decizional inca.

  1. Care au fost cele mai dificile momente din cariera dumneavoastra? A existat un moment în care aţi dorit să renunţaţi? Cum ati gestionat situatia?

E greu sa rememorezi momente dificile , dupa ce le-ai trecut. Unul dintre ele este legat chiar de programul MBA. La momentul admiterii in program lucram ca HR Manager , pozitie care imi permitea sa ajung si la scoala uneori. La circa 5 luni de la inceperea programului mi s-a propus pozitiua de GM si nu am putut renunta nici la pozitie si nici la program. Au fost cateva luni chinuitoare, dar am trecut peste ele. Nu mi-am propus nici o secunda sa renunt. Situatia am gestionat-o in detrimentul familiei , a somnului si a timpului liber.

 

  1. Sunteţi mulţumit de realizările dumneavoastră de până acum?

Fara indoiala ca da. Lucrez cu placere si am langa mine oameni dragi si colegi de care sunt legat de ani buni.

  1. Regretaţi vreo decizie luată până acum?

Nu unele de importanta capitala, dar mi se intampla sa regret decizii operationale, dupa ce faptele le invalideaza partial. Regret ca nu am mai mult timp sa petrec cu copiii mei si asta e cumva rezultatul unor decizii legate de job. 

  1. Cât sunteţi de exigent cu dumneavoastră şi cu ceilalţi?

In egala masura. Nu am cerut niciodata celorlalti sa fie mai punctuali sau mai proactivi decat mine spre exemplu. Imi place sa cred ca ma judec cu aceeasi masura.

  1. Cum va raportaţi la eşecurile dumneavoastră, dar la cele ale celor cu care colaboraţi?

Esecurile ma fac nefericit pe moment si nu au nici un efect mobilizator. Mi-ar placea sa afirm ca fiecare esec ma determina sa muncesc mai mult si ma bine, insa nu este asa.

  1. Care a fost cel mai mare eşec profesional?

Cel mai recent esec profesional a fost generat de estimarea eronata a cresterii capacitatii investitionale a clientilor. Astfel in 2008, in dorinta de a gasi solutii cat mai eficiente de structurare financiara a investitiilor  am creat un departament de brokeraj de credite recrutand persoane din mediul bancar. Ideea s-a dovedit una foarte paguboasa. Nu stiu cum sa dimensionez esecul cel mai mare. Fiecare esec este mare pentru o aumita etapa de dezvoltare, dupa aceea pare unul mic fata de solicitarile etapei urmatoare.

  1. Care sunt cele mai importante valori de la care nu v-aţi abătut în parcursul dumneavoastră profesional?

Abordarea serioasa a tuturor problemelor si cuvantul dat.

  1. Cum vă petreceţi timpul liber?

In general cu cei 2 copii.  Imi place de asemenea sa joc tenis, sa schiez sau sa merg la patinoar, activitati in care implic toata familia.